Radosław Maćkowski

doradca podatkowy

Jestem doradcą podatkowym, prawnikiem z kilkunastoletnim doświadczeniem w doradztwie podatkowym dla przedsiębiorstw z sektora healthcare & life sciences (farmaceutyki, wyroby medyczne, apteki, usługi medyczne, kosmetyki) oraz innych branż, w tym marketingowej, spożywczej, napojów alkoholowych, budowlanej, nieruchomościowej i IT. Jestem współtwórcą zespołu kancelarii MVP TAX.
[Więcej >>>]

Skontaktuj się

Biała lista podatników VAT – jak ją rozgryźć?

Radosław Maćkowski19 września 2019Komentarze (0)

Ostatnio spotkałem się z opinią, że biała lista podatników VAT nie jest istotnym tematem, wartym organizowania szkolenia dla firm dystrybuujących towary związane z ochroną zdrowia. Pozwalam nie zgodzić się z tą tezą i dlatego w tym wpisie udowodnię jak ważna nie tylko dla branży healthcare jest biała lista podatników VAT. Podpowiem też jak sobie z nią poradzić, tzn. podsunę narzędzia pozwalające ją dość prosto wdrożyć.

Dlaczego biała lista podatników VAT jest ważna również dla branży healthcare?

biała lista podatników VATNa temat białej listy napisano już dużo, m.in. na stronach Ministerstwa Przedsiębiorczości. W skrócie, zgodnie z przepisami, które weszły w życie 1 września 2019 roku, podatnicy VAT w celu dochowania należytej staranności powinni wykonywać dodatkowe czynności kontrolne w stosunku do swoich dostawców. Te dodatkowe wymagania obejmują weryfikację statusu zgłoszenia rachunku bankowego dostawcy w bazie (na liście) prowadzonej przez szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Tą listę znajdziesz na stronie internetowej Ministerstwa Finansów lub w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG).

Na liście możesz więc sprawdzić, czy rachunek wskazany do przelewu przez dostawcę jest zgłoszony do urzędu skarbowego. Sprawdzenie jest kluczowe zwłaszcza w przypadku płatności na rzecz czynnych podatników VAT o wartości przekraczającej 15 tyś zł.

Przelew dokonany na rachunek niezgłoszony do białej listy wiązać się będzie z konsekwencjami podatkowymi w postaci:

  • braku możliwości zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów w PIT lub CIT
  • solidarnej odpowiedzialności za potencjalny brak zapłaty VAT przez kontrahenta.

Te konsekwencje będą obowiązywać już od 1 stycznia 2020 r.

Jak ich uniknąć? Po pierwsze, możesz uniknąć konsekwencji w VAT, jeśli zrobisz przelew w oparciu o mechanizm split-payment. Po drugie, możesz uniknąć konsekwencji w VAT, CIT lub PIT jeśli zawiadomisz naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla swojego kontrahenta o fakcie dokonania takiego przelewu w terminie 3 dni od jego sfinalizowania.

Ale najprościej będzie po prostu sprawdzić czy Twój kontrahent i jego rachunek bankowy znajdują się na białej liście. I tylko na takie konta przelewać należności za dostawy towarów czy świadczenie usług. Jak widać, nieważne czy jesteś podmiotem z branży healthcare oraz nieważne czy jesteś czynnym lub zwolnionym VAT-owcem, biała lista podatników VAT powinna cię zainteresować.

biała lista podatników VATJak wdrożyć białą listę podatników VAT?

Dobrym pomysłem jest więc uruchomienie w Twojej firmie procesów pozwalających na weryfikację rachunków bankowych swoich dostawców. I to począwszy już od 1 stycznia 2020 roku. Swoich kontrahentów możesz sprawdzić na białej liście „ręcznie”, ale nie polecam tego rozwiązania. Najlepiej zautomatyzować ten proces. Czyli użyć narzędzia, które automatycznie pozwoli Ci zweryfikować Twoich kontrahentów i wygeneruje rezultat takich działań w formie raportu. Raport pozwoli uniknąć wyżej wskazanych przykrych konsekwencji podatkowych. A przy okazji będzie stanowił dowód w razie pytań ze strony organów o dochowanie przez Ciebie należytej staranności.

Narzędziem, które może Ci pomóc jest Bank Inspektor – aplikacja wymyślona i rozwijana przez polską firmę – ITTAX. Dzięki Bank Inspektorowi łatwo i bez wysiłku wypełnisz wymagania nałożone białą listą. Weryfikacja numerów rachunków bankowych może przebiegać dwutorowo:

  1. w oparciu o paczki przelewów kierowane przez Twoją firmę do banków lubBiała lista podaników VAT 3
  2. na podstawie bazy Twoich kontrahentów (weryfikacja pełnej bazy dostawców).

W obydwu wypadkach Bank Inspektor weryfikuje numery rachunków bankowych dwuetapowo celem identyfikacji tych rachunków, które winny były być zgłoszone do władz skarbowych. Aplikacja Bank Inspektor może być zintegrowana z rozwiązaniem NIP Inspektor, także opracowanym przez ITTAX. NIP Inspektor umożliwia kompleksową weryfikację kontrahenta pod kątem wypełnienia przesłanek dla tzw. należytej staranności. Dowodem przeprowadzonej weryfikacji są zrzuty ekranów sprawdzeń dokonywanych na stronach WWW Ministerstwa Finansów lub raporty zapisywane do plików PDF. Te ostatnie uwzględniają unikalne ID zapytań kierowanych do odpowiednich serwisów.

Gdzie znaleźć aplikacje Bank Inspektor i NIP Inspektor?

Aplikację NIP Inspektor można kupić na stronie www.nip-inspektor.pl. Znajdziesz tam przekierowanie do sklepu internetowego oraz link do wersji testowej aplikacji. Natomiast jeszcze w tym tygodniu będzie można pobrać Bank Inspektora ze strony www.bank-inspektor.pl (a tymczasem można go pobrać ze sklepu internetowego). Pakiet programów, czyli Bank Inspektor + NIP Inspektor = Inspektor, można nabyć w tym samym Biała lista podatników VAT 4sklepie.

Mam też specjalną zniżkę dla Ciebie! Podanie kodu MVP200 przy zakupie aplikacji spowoduje naliczenie 50% zniżki na abonament za czwarty kwartał 2019. Po wybraniu odpowiedniego programu lub pakietu programów i jego opcji wystarczy przejść do koszyka, gdzie można wpisać powyższy kod.

Więcej o białej liście podatników VAT i jej słabych stronach można przeczytać w artykule Dziennika Gazeta Prawna pt. „Biała lista podatników VAT daleka od ideału. Firmy boją się utraty kontrahentów„. Można znaleźć w nim m.in. wypowiedzi doradcy podatkowego Marcina Madeja ITTAX, współtwórcy Bank Inspektora i NIP Inspektora. Zachęcam do lektury artykułu oraz korzystania z aplikacji z serii Inspektor.

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Kancelaria Doradcy Podatkowego Radosław Maćkowski Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Doradcy Podatkowego Radosław Maćkowski z siedzibą w Warszawie.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem rmackowski@mvptax.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis: