Radosław Maćkowski

doradca podatkowy

Jestem doradcą podatkowym, prawnikiem z kilkunastoletnim doświadczeniem w doradztwie podatkowym dla przedsiębiorstw z sektora healthcare & life sciences (farmaceutyki, wyroby medyczne, apteki, usługi medyczne, kosmetyki) oraz innych branż, w tym marketingowej, spożywczej, napojów alkoholowych, budowlanej, nieruchomościowej i IT. Jestem współtwórcą zespołu kancelarii MVP TAX.
[Więcej >>>]

Skontaktuj się

Ulga 2018 dla aptek na wdrożenie e-recepty

Radosław Maćkowski28 stycznia 20192 komentarze

Tydzień temu rozliczyłem swój PIT, czas teraz pomóc rozliczyć podatki dochodowe innym. To będzie krótki przewodnik skierowany do aptekarzy prowadzących apteki zarówno w formie indywidualnej działalności jak i spółek. No i oczywiście do ich doradców podatkowych oraz księgowych, którzy właścicielom tych aptek rozliczają podatki dochodowe. Poruszę gorący temat ulgi dla aptek na wdrożenie e-recepty.

E-recepty – co to jest?

e-receptyE-recepty zastąpiły od 1 stycznia 2019 r. tradycyjne recepty. Pamiętajmy jednak że papierowe wydruki recept będą mogły być nadal wydawane (obok recept w formie sms i e-mail). Niemniej co do zasady obrót informacjami dotyczącymi leku przepisanego pacjentowi przenosi się do sieci. Tak samo jak e-skierowania i e-zwolnienia. Wszystkie informacje na temat Twojego zdrowia będzie można znaleźć na Internetowym Koncie Pacjenta. Więcej informacji jak to działa i jak założyć sobie takie konto znajdziesz na platformie: https://pacjent.gov.pl/. Zresztą właśnie założyłem sobie takie konto. Jeśli masz profil zaufany ePUAP, będzie to dla Ciebie bajecznie proste. Nie praktykowałem jeszcze jak działa taka e-recepta lub e-skierowanie i życzę sobie, żeby jak najdłużej tak zostało.

Cel e-recepty jest taki, żeby elektroniczny zapis dotyczący przepisanego leku wędrował za pomocą systemu od lekarza do farmaceuty. A stamtąd do NFZ-u, czyli instytucji, która refunduje dany lek.

Link do procesu  legislacyjnego i samej ustawy wprowadzającej ulgę na e-recepty możesz znaleźć tu: Sejm RP. Jeśli jednak nie zamierzasz czytać przepisów i uzasadnienia do nich, polecam lekturę następnych akapitów.

Ulgi 2018 w CIT i PIT na wdrożenie e-recepty

20 grudnia 2018 Prezydent RP podpisał ustawę o zmianie niektórych ustaw w związku z e-skierowaniem oraz listami oczekujących na udzielenie świadczenia opieki zdrowotnej. Ta właśnie ustawa wprowadza ulgę w CIT i PIT na wdrożenie e-recepty.

Jak działa ulga? Aptekarz może od dochodu odliczyć kwotę netto (czyli bez VAT) wydatków, które zostały poniesione w 2018 roku na wdrożenie e-recepty. Chodzi tu na przykład o wydatki na sprzęt elektroniczny, usługi modernizacji, synchronizacji, szkoleń czy oprogramowania. Ale oczywiście przepisy musiały zostać napisane specyficznie i definiują te wydatki jako:

nabycie towarów lub usług, w tym na nabycie lub ulepszenie środków trwałych lub na nabycie wartości niematerialnych i prawnych, umożliwiających podłączenie do Elektronicznej Platformy Gromadzenia, Analizy i Udostępnienia Zasobów Cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych.

Inaczej mówiąc, jeśli w 2018 r. poniosłeś ww. wydatki na wdrożenie e-recepty, to oprócz zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodu, możesz wartość netto takich wydatków (bez VAT) dodatkowo odliczyć od swojego dochodu. Ale uwaga! Przepisy przewidują limity odliczenia.

  • Pierwszy limit: do 3 500 zł na stanowisko w aptece ogólnodostępnej albo punkcie aptecznym.
  • Drugi limit: liczba stanowisk objętych ulgą w danym miejscu nie może być większa niż cztery. Czyli maksymalna kwota ulgi na aptekę ogólnodostępną albo punkt apteczny to 14 000 zł.
  • Trzeci limit: jeśli masz kilka aptek lub punktów aptecznych, to ww. limity obliczane są osobno dla każdej z tych miejsc. Jednak liczba uwzględnionych aptek i punktów aptecznych nie może być większa niż cztery.

Odliczenia ww. wydatków od dochodu dokonasz w PIT składanym za rok podatkowy, w którym zostały poniesione wydatki. Czyli de facto już niebawem. Skoro ulga dotyczy wydatków za 2018, to rozliczasz ją do końca kwietnia 2019 r., będąc podatnikiem PIT. Albo do końca marca 2019 r., będąc podatnikiem CIT ze zwykłym rokiem podatkowym.

Ulga 2019 na wdrożenie e-recepty

Na razie nie ma przepisów podatkowych pozwalających na skorzystanie z ulgi przez innych świadczeniodawców, którzy wydatki na wdrożenie e-recepty lub e-skierowań będą ponosić w 2019 r. lub później. Ale w uzasadnieniu do ww. przepisów jest dla niech światełko – planuje się wprowadzić dla nich ulgi na kolejnych etapach procesu informatyzacji, nie przesądzając obecnie o jego formie.

***

Inne wpisy z cyklu „Podatki w aptece” znajdziesz tu: Konkursy dla farmaceutów i podatki (I), Konkursy dla farmaceutów i podatki (II): 10% PIT oraz Konferencje i szkolenia lekarzy jako koszt sponsora. Ten ostatni wpis odnosi się także do konferencji i szkoleń organizowanych dla aptekarzy.

{ 2 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Tomasz Luty 9, 2019 o 11:42

Panie Radosławie,

a jak Pan rozumie trzeci z opisanych limitów w przypadku gdy apteki są prowadzone przez spółkę jawną (np. 3 wspólników) i tych aptek jest np. 10 sztuk? Ustawa mówi o limitach na „podatnika” – wg mnie literalnie oznacza to że KAŻDY ze wspólników może dokonać odliczenia na max 4 apteki, oczywiście każdy na inne.

Generalnie uważam że przepis – jeżeli chodzi o wspólników spółek osobowych – jest napisany wyjątkowo niechlujnie. Ja np. zupełnie nie rozumiem czy ulgę mają prawo stosować wybrani wspólnicy (sami decydując kto) czy może każdy proporcjonalnie?

Dla mnie sformułowanie „podatnik” to nie jest to samo co „spółka”, ale ciekawi mnie jakie Pan ma na ten temat zdanie.

Pozdrawiam
Tomasz

Odpowiedz

Radosław Maćkowski Luty 10, 2019 o 03:17

Tak na szybko, Pana punkt widzenia ma sens. Podatnikiem w przypadku spółki jawnej jest każdy ze wspólników. Także czytałbym ten przepis, tak jak Pan to czyta.

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Kancelaria Doradcy Podatkowego Radosław Maćkowski Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Doradcy Podatkowego Radosław Maćkowski z siedzibą w Warszawie.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem rmackowski@mvptax.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: