Mój poprzedni tekst na blogu Podatki na zdrowie pt. „Kod GTU_09 – wyroby medyczne i leki cz. 1” zakończył się starym, dobrym cliffhanger’em. Oglądam ostatnio sporo seriali, zwłaszcza kryminalnych, gdzie dobre zawieszenie akcji jest na wagę złota. Ale wracając do meritum, wspomniałem w swoim tekście, że Ministerstwa Finansów przedstawiło stanowisko dotyczące zasad oznaczania kodem GTU_09 do dostaw wyrobów medycznych i leków. Poniżej opiszę jak należy stosować kod GTU_09 w nowym pliku JPK VAT według przedstawicieli ministerstwa. Natomiast jeśli chcesz zapoznać się z arkanami zasad stosowania oznaczeń GTU zapraszam do lektury poprzedniego tekstu (Kod GTU 09 – wyroby medyczne i leki cz. 1).
Kod GTU_09 jednak tylko do transakcji wywozowych
Jak stwierdził Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów w wiadomości skierowanej do dziennikarza z Dziennika Gazeta Prawna:
Na gruncie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług, oznaczeniu GTU_09 w nowym JPK_VAT z deklaracją (JPK_V7M i JPK_V7K) podlegają dostawy leków oraz wyrobów medycznych, tj. produktów leczniczych, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych, objętych obowiązkiem zgłoszenia, o którym mowa w art. 37av ust. 1 ustawy z 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne. Z tego zapisu wynika, że obowiązek oznaczenia przez GTU_09 odnosi się jedynie do tych transakcji, co do których powstał obowiązek wcześniejszego zgłoszenia przez przedsiębiorcę, w związku wywozem wskazanych towarów poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub zbycia wskazanych towarów podmiotowi prowadzącemu działalność poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Innymi słowy obowiązek oznaczenia kodem GTU_09 odnosi się jedynie do transakcji wywozowych leków, wyrobów medycznych oraz środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego zagrożonych niedostępnością na terytorium Polski objętych jednocześnie obowiązkiem wcześniejszego zgłoszenia głównemu inspektorowi sanitarnemu. Kod GTU_09 nie musi być więc stosowany do krajowej sprzedaży takich produktów, nawet jeśli są umieszczone na ww. wykazie.
Czy nie można było od razu prościej?
Bardzo cieszy mnie półoficjalne stanowisko zaprezentowane przez Ministerstwo Finansów. Jest to duże uproszczenie życia dla przedsiębiorców, zwłaszcza dystrybuujących leki i wyroby medyczne. I muszę przy tym zaznaczyć, że każde uproszczenie przepisów podatkowych cieszy.
Jednak z drugiej strony można znaleźć też powody do narzekania.
Po pierwsze, przedsiębiorcy dowiadują się o tym stanowisku z komunikatu prasowego ministerstwa. A nie z jasno ustanowionego prawa albo choćby z uzasadnienia do projektu przepisów w tym zakresie. Czy nie można było od razu prościej sformułować przepisów? Należałoby się zastanowić jaki walor prawotwórczy ma komunikat prasowy ministerstwa, którego przecież w katalogu źródeł prawa znaleźć się nie da.
Po drugie, dowiadujemy się o tym stanowisku ciut późno, w zasadzie już po terminie na złożenie nowego JPK_VAT z deklaracją. Warto pamiętać, że wielu podatników dawno już skonfigurowało swoje systemy do raportowania w tym zakresie bazując na zupełnie innych założeniach.
Po trzecie, pytań dotyczących nowego JPK_VAT jest znaczenie więcej. Albo przydałyby się oficjalne objaśnienia ministerstwa albo wręcz nowelizacja przepisów w tym zakresie.
Więcej na temat najnowszego stanowiska ministerstwa możesz przeczytać w dzisiejszym artykule w Dzienniku Gazeta Prawna pt. GTU_09 nie tak kłopotliwe, jak się wydawało, gdzie znajdziesz również moje wypowiedzi. Zapraszam do lektury i zadawania pytań na blogu, pocztą elektroniczną i telefonicznie.
{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }